De besproken periode (maart 2023 - april 2024) werd gekenmerkt door de publicatie van de nieuwe standaard IFRS 18, die tot doel heeft de presentatie van de winst- en verliesrekening, de door het management gebruikte alternatieve prestatiemaatstaven en het kasstroomoverzicht beter te structureren en te standaardiseren. Deze nieuwe standaard, die in werking treedt vanaf boekjaar 2027, zou een aanzienlijke impact moeten hebben op de presentatie van en de communicatie over de financiële prestaties van beursgenoteerde vennootschappen. De door deze nieuwe standaard ingevoerde standaardisatie van de presentatie van de financiële prestaties van vennootschappen zal verdere controlewerkzaamheden vereisen.
Er dient ook te worden gewezen op de publicatie van een discussieontwerp gericht op het verduidelijken van de complexe en controversiële regels en praktijken inzake het onderscheid tussen een schuldinstrument en een eigen-vermogensinstrument. Dit onderscheid is van toepassing op relatief veel voorkomende situaties, meer bepaald wanneer een verkoopoptie (putoptie) wordt toegekend aan minderheidsbelangen. De CFO’s en hun commissaris moeten de complexe kwesties en significante boekhoudkundige oordeelsvormingen met betrekking tot deze materie zorgvuldig overwegen.
Ten slotte wordt gewezen op de publicatie van wijzigingen in IAS 12 om vennootschappen tijdelijk vrij te stellen van de opname van uitgestelde belastingen naar aanleiding van de inwerkingtreding in 2024 van de fiscale bepalingen van Pijler 21.
De IASB heeft een voorstel van wijziging van IFRS 9 en IFRS 7 gepubliceerd: “Wijzigingen in de classificatie en waardering van financiële instrumenten”. De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de vereisten toe te lichten en het begrip van de standaarden voor de presentatie van de financiële overzichten te verbeteren ter waarborging van de duidelijkheid en consistentie van de financiële informatie.
De voorgestelde wijzigingen zijn als volgt:
De door IFRS 7 vereiste toelichtingen zouden worden gewijzigd met betrekking tot beleggingen in eigenvermogensinstrumenten die als gewaardeerd tegen reële waarde met verwerking van waardeveranderingen in de overige onderdelen van het totaalresultaat zijn aangewezen en contractvoorwaarden die het tijdstip of het bedrag van contractuele kasstromen kunnen wijzigen.
De IASB heeft wijzigingen aan IAS 12 – “Internationale belastinghervorming – Modelvoorschriften pijler 2” – gepubliceerd om tegemoet te komen aan de bekommernissen over de implicaties van de op handen zijnde implementatie van de modelvoorschriften pijler 2 en om ervoor te zorgen dat de boekhoudnormen de fiscale gevolgen voor ondernemingen op passende wijze weerspiegelen, waardoor betrouwbare en relevante financiële informatie wordt verstrekt.
De wijzigingen voeren een uitzondering in op de IAS 12-vereisten op grond waarvan een entiteit geen uitgestelde belastingvordering of -verplichting met betrekking tot de pijler 2-modelvoorschriften mag opnemen. Een entiteit moet in de toelichting vermelden dat zij deze uitzondering heeft toegepast.
Bovendien moet een entiteit haar actuele belastinglasten (of -inkomsten) met betrekking tot Pijler 2-inkomstenbelastingen afzonderlijk presenteren en bekende of redelijkerwijs inschatbare informatie verstrekken die gebruikers van de jaarrekening helpt inzicht te krijgen in de blootstelling van de entiteit aan deze belastingen in perioden waarin de wetgeving is uitgevaardigd, maar nog niet van kracht.
De door deze wijzigingen ingevoerde uitzondering moet onmiddellijk en retrospectief worden toegepast overeenkomstig IAS 8. De overige informatieverschaffingsvereisten moeten worden toegepast voor jaarlijkse verslagperioden die op of na 1 januari 2023 beginnen.
De IASB heeft wijzigingen aan IAS 7 en IFRS 7 – “Regelingen voor leveranciersfinanciering” – gepubliceerd om aanvullende kwalitatieve en kwantitatieve toelichtingen over regelingen voor leveranciersfinanciering te vereisen. De aangebrachte wijzigingen zijn bedoeld om de transparantie met betrekking tot regelingen voor leveranciersfinanciering te verhogen.
Entiteiten zullen in de toelichting informatie moeten verschaffen waarmee gebruikers van jaarrekeningen in staat worden gesteld:
Een entiteit moet de wijzigingen aan IAS 7 toepassen voor jaarlijkse verslagperioden die op of na 1 januari 2024 beginnen en de wijzigingen aan IFRS 7 bij het toepassen van de wijzigingen aan IAS 7.
De IASB heeft wijzigingen aan IAS 21 – “Gebrek aan inwisselbaarheid” – gepubliceerd die richtlijnen verschaffen om te bepalen wanneer een valuta inwisselbaar is en welke wisselkoers moet worden toegepast wanneer een valuta niet inwisselbaar is, om ervoor te zorgen dat entiteiten de effecten van wisselkoerswijzigingen op hun financiële prestaties, financiële positie en kasstromen correct beoordelen.
De wijzigingen moeten worden toegepast voor jaarlijkse verslagperioden die op of na 1 januari 2025 beginnen.
De IASB heeft een voorstel van wijziging van IAS 1, IFRS 7 en IAS 32 – “Financiële instrumenten met eigen vermogenskenmerken” – gepubliceerd. Met dit voorstel wordt beoogd de classificatievereisten van IAS 32 – “Financiële instrumenten: presentatie” te verduidelijken door middel van de volgende wijzigingen:
De ingangsdatum voor de voorgestelde wijzigingen is nog onbekend. De IASB stelt voor om de retrospectieve toepassing van de wijzigingen verplicht te stellen, waarbij vervroegde toepassing zal worden toegelaten.
De IASB heeft een voorstel van wijziging van IFRS 3 en IAS 36 – “Bedrijfscombinaties – Informatieverschaffing, goodwill en bijzondere waardevermindering” – gepubliceerd. De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de tijdige opname van de bijzondere waardevermindering op goodwill te verbeteren en meer uitgebreide informatie te verschaffen voor de beoordeling van de prestaties van bedrijfscombinaties.
Voor bedrijfscombinaties die als “strategisch” worden aangemerkt, zou een entiteit dus verplicht zijn om informatie te verschaffen over haar hoofddoelstellingen op de datum van verwerving, en om te specificeren of deze doelstellingen momenteel worden verwezenlijkt. Bovendien zouden entiteiten worden vrijgesteld van het bekendmaken van bepaalde informatie als deze commercieel gevoelig is of als deze de entiteit blootstelt aan een risico op geschillen. De wijzigingen omvatten meerdere andere voorstellen, waaronder nieuwe openbaarmakings-doelstellingen en openbaarmakingsvereisten voor de verwachte synergieën en de strategische verantwoording van de bedrijfscombinatie.
Met betrekking tot IAS 36 stelt de IASB voor om de toetsing op bijzondere waardevermindering te wijzigen om het afschermende effect te verminderen door te verduidelijken hoe goodwill aan de kasstroomgenererende eenheden moet worden toegewezen. Andere voorgestelde wijzigingen hebben betrekking op de toelichtingen over het te rapporteren segment waarin een kasstroomgenererende eenheid is opgenomen en hoe een entiteit de bedrijfswaarde van een actief berekent.
De IASB heeft de nieuwe IFRS 18 – “Presentatie en toelichtingen in de jaarrekening” – gepubliceerd ter vervanging van IAS 1 – “Presentatie van de jaarrekening”. De nieuwe standaard is gericht op het verbeteren en standaardiseren van de manier waarop entiteiten in hun jaarrekening rapporteren en zal van kracht worden voor jaarlijkse verslagperioden die beginnen op 1 januari 2027.
IFRS 18 is van toepassing op alle jaarrekeningen die worden gepresenteerd overeenkomstig het IFRS-raamwerk.
De belangrijkste wijzigingen in de nieuwe standaard ten opzichte van de vorige vereisten onder IAS 1 zijn als volgt:
Het IFRS Interpretations Committee publiceert op halfjaarlijkse basis de genomen agendabeslissingen. Een agendabeslissing wordt gepubliceerd wanneer na overleg het IFRS IC besluit dat het niet nodig is om een standaard, interpretatie of wijziging van bestaande bepalingen uit te werken om de aangehaalde kwestie met betrekking tot de toepassing van de IFRS aan te pakken. Op basis hiervan besluit het IFRS IC dat de momenteel van kracht zijnde IFRS-bepalingen voldoende duidelijk zijn. Hoewel deze verduidelijkingen uitsluitend ter informatie worden verstrekt, bevatten agendabeslissingen soms informatie die nuttig is voor een beter begrip van de standaarden en interpretaties.
Publicatie van 4 mei 2023 (deel 8)9 | |
---|---|
IFRS 16 | Definitie van een leaseovereenkomst: substitutierechten |
Publicatie van 7 november 2023 (deel 9)10 | |
IFRS 9, IFRS 17 | Van een tussenpersoon te ontvangen premies |
IAS 19 | Huisvesting en hypotheekleningen toegekend aan werknemers |
IFRS 9 | Garantie voor een derivatencontract |
EFRAG-advies | Stemming door ARC | Finale goedkeuring | |
Standaarden | |||
IFRS 18 – Presentatie en toelichting in de jaarrekening (gepubliceerd op 9 april 2024) | Datum voor stemming niet vastgesteld | Datum voor stemming niet vastgesteld | Datum voor stemming niet vastgesteld |
Wijzigingen | |||
Wijzigingen in IAS 21 – Gevolgen van wisselkoerswijzigingen: Gebrek aan inwisselbaarheid (gepubliceerd op 15 augustus 2023) | 09/01/2024 | Datum voor stemming niet vastgesteld | Datum voor stemming niet vastgesteld |
Wijzigingen in IAS 7 – Kasstroomoverzicht en IFRS 7 – Financiële instrumenten: toelichtingen: Regelingen voor leveranciersfinanciering (gepubliceerd op 25 mei 2023) | 04/10/2023 | 21/12/2023 | Datum voor stemming niet vastgesteld |
Het rapport geeft een overzicht van de activiteiten van de ESMA en de handhavingsautoriteiten voor de regelgeving inzake verslaggeving door ondernemingen in de Europese Unie (EU) bij het beoordelen of de financiële en niet-financiële informatie die door op gereglementeerde markten genoteerde emittenten wordt verstrekt, in overeenstemming is met het toepasselijke kader voor financiële verslaggeving in 2022.
In beide gevallen, zowel voor financiële als niet-financiële informatie, is de ESMA van oordeel dat er aanzienlijke ruimte voor verbetering is met betrekking tot de toelichtingen van emittenten over klimaatgerelateerde kwesties.
Het rapport buigt zich ook over ESEF-rapporten, aangezien emittenten voor boekjaren die beginnen op of na 1 januari 2021 hun jaarlijks financieel verslag moeten opstellen in overeenstemming met de XHTML-vereisten en de hierin opgenomen IFRS geconsolideerde financiële overzichten moeten markeren in overeenstemming met de iXBRL-vereisten.
De Europese beursregulator (ESMA) heeft voor de 28ste keer een aantal beslissingen van nationale marktautoriteiten uit haar confidentiële databank gepubliceerd. Het betreft beslissingen genomen in de periode december 2017 tot en met december 2022.
De publicatie van een deel van deze beslissingen heeft tot doel marktdeelnemers in te lichten over boekhoudkundige verwerkingen die volgens de Europese regelgevers in overeenstemming zijn met het IFRS-raamwerk. Volgens ESMA bevordert de publicatie van deze beslissingen samen met de reden hiervoor de consistente toepassing van IFRS binnen Europa.
Standaard | Onderwerp |
IFRS 3 – Bedrijfscombinaties | Variabele betalingen (earn-out) gerelateerd aan bedrijfscombinaties |
IAS 32 – Financiële instrumenten: presentatie IFRS 3 – Bedrijfscombinaties | Classificatie van een verplichting gerelateerd aan een verkoopoptie in het kader van een bedrijfscombinatie |
IAS 38 – Immateriële vaste activa | Opname en waardering van distributierechten |
IFRS 10 – Geconsolideerde jaarrekening | Verlies van zeggenschap |
IFRS 10 – Geconsolideerde jaarrekening IFRS 11 – Gezamenlijke overeenkomsten | Beoordeling van zeggenschap |
IFRS 15 – Opbrengsten van contracten met klanten | Principaal vs. agent |
IFRS 9 – Financiële instrumenten IFRS 16 – Leaseovereenkomsten | Vrijstelling voor eigen gebruik |
IFRS 7 – Financiële instrumenten: informatieverschaffing | Informatieverschaffing over hedge accounting |
IFRS 16 – Leaseovereenkomsten | Toelichtingen over leaseovereenkomsten |
1 Voor een interessant artikel dat ingaat op de auditgevolgen van Pijler 2: taa_81_2024.pdf.
4 IASB publishes amendments to IAS 7 and IFRS 7 regarding supplier finance arrangements (iasplus.com).
7 IASB proposes enhanced information on acquisitions (iasplus.com).
8 IASB issues new standard on presentation and disclosures in financial statements (iasplus.com).
12 https://www.efrag.org/en/financial-reporting/endorsement-status.