7 april 2009
Welke controleactiviteiten dient een bedrijfsrevisor (die geen commissaris is bij de betreffende entiteit) uit te voeren alvorens hij een dergelijke certificering kan afleveren?
De controle die door een bedrijfsrevisor dient te worden uitgevoerd over de “toeslagen” die in toepassing van bovenvermelde koninklijke besluiten dienen betaald te worden door:
· enerzijds, de netbeheerders “elektriciteit” op basis van elke naar een eindafnemer in België vervoerd Kilowattuur; en
· anderzijds, de houders van een leveringsvergunning op basis van het verbruik van “aardgas” in België, waarvan de hoeveelheid wordt uitgedrukt in energie-eenheden.
De koninklijke besluiten van 2 april 2014 tot vaststelling van de nadere regels betreffende een federale bijdrage bestemd voor de financiering van bepaalde openbare dienstverplichtingen en van de kosten verbonden aan de regulering van en controle op de aardgasmarkt (BS 25 april 2014) en van 23 oktober 2002 betreffende de openbare dienstverplichtingen in de aardgasmarkt (BS 6 november 2002) bevatten geen precieze aanduidingen bevatten over de vorm of inhoud van het “gecertifieerd overzicht” als bevestiging van de juistheid van de door de leveranciers van elektriciteit en aardgas verschuldigde “toeslagen”. Deze koninklijke besluiten bevatten evenmin enige aanduiding over de aard en de omvang van de door de bedrijfsrevisor uit te voeren verificaties.
Het is duidelijk dat de opdracht van de bedrijfsrevisor voorzien in voormelde koninklijke besluiten niet kan worden beschouwd als een audit engagement of general purpose financial statements. Enerzijds, wordt er niet gevraagd een verklaring af te leveren over het getrouw beeld van informatie binnen een clear financial reporting framework en, anderzijds, betreft de verificatie gegevens die niet rechtstreeks uit de algemene financiële boekhouding voortvloeien.
De gevraagde verificaties vallen evenmin onder de definitie van Special purpose audit engagements die worden geviseerd door ISA 800. Inderdaad, ISA 800 impliceert een audit van informatie zoals gedefinieerd in paragraaf 1 van deze internationale standaard. Daarenboven geeft een dergelijk onderzoek aanleiding tot een audit report over de gecontroleerde informatie.
De International Standard on Review Engagements (ISRE) 2400 kan ook niet worden gebruikt als referentie voor dergelijke verificatie, aangezien deze standaard inderdaad uitsluitend betrekking heeft op een beperkt nazicht van financiële staten, hetgeen hier niet het geval is. Dit standpunt wordt trouwens bevestigd onder de hoofdding “eigen visie” van de vraagstelling.
De vraagt verwijst naar de mogelijkheid, doch tezelfdertijd op de onvolmaaktheid van de procedures, om de opdracht die wordt geviseerd door de voormelde koninklijke besluiten te beschouwen als een engagement to perform agreed-upon procedures regarding financial information zoals behandeld in de International Standard on Related Services (ISRS) 4400. De bedoelde koninklijke besluiten bevatten geen omschrijving van de auditprocedures die dienen te worden uitgevoerd, en evenmin van de vorm van rapportering. Mogelijks kunnen deze elementen opgevangen worden door een gedetailleerde engagement letter. Gezien de te controleren elementen evenwel volledig los staan van de financiële staten van de netbeheerders van elektriciteit of aardgas, is het ICCI van oordeel dat de behandeling als dusdanig van de gebeurlijke opdracht niet aangewezen is in het kader van de voormelde koninklijke besluiten.
Het ICCI is daarentegen van oordeel dat de bedoelde opdracht kan worden beschouwd als een assurance agreement die door de IFAC Glossary als volgt wordt gedefinieerd: “An engagement in which a practioner expresses a conclusion designed to enhance the degree of confidence of the intended users (d.w.z. de organismen opgericht voor het beheer van de ontvangen toeslagen) other than the responsible party (d.w.z. de electriciteits- en gasleveranciers) about the outcome of the evaluation or measurement of a subject matter against criteria (d.w.z. de berekening van toeslagen op basis van bv. geleverde KWh) . The outcome of the evaluation or measurement of a subject matter is the information that results from applying the criteria.”. Het ICCI verwijst daarbij naar de International Standard on Assurance Engagements (ISAE) 3000.
Het ICCI gaat akkoord met de stelling van de vraagsteller dat het IBR geen normen of aanbevelingen heeft gepubliceerd die specifiek kunnen worden toegepast op het “gecertificeerde overzicht” dat de bedrijfsrevisor moet afleveren overeenkomstig de bedoelde koninklijke besluiten. Het ICCI is nochtans zo vrij te verwijzen naar de door het IBR verdeelde “technische nota” van 26 april 2004 in het kader van de controle door bedrijfsrevisoren van de bijdragen verschuldigd aan Val-I-Pac. Deze technische nota bevat onder andere een model van controleprogramma en controleverslag. Paragraaf 4 van het controleverslag verwijst trouwens naar de “uitvoering van steekproeven met betrekking tot alle procedures die nodig werden geacht in de gegeven omstandigheden”. Zonder te beweren dat deze technische nota ongewijzigd toepasselijk is op de controle overeenkomstig voormelde koninklijke besluiten, is het ICCI toch van oordeel dat zij als leidraad kan dienen bij de uitwerking van een eigen controleplan en formulering van de verslag dat omschreven wordt als “gecertificeerd overzicht”.