17 januari 2017
In de leidraden van de controle staan deze vraagstellingen als volgt geformuleerd:
93 |
Verliep de procedure tot verzending van de brieven en de herinneringen via de bedrijfsrevisor (en dus niet via de klant)? |
94 |
Werden de antwoorden op de confirmatiebrieven naar de bedrijfsrevisor verstuurd (en niet naar de klant)? |
95 |
Werden afdoende alternatieve procedures toegepast voor de niet ontvangen antwoorden? |
Hierbij stelt zich de vraag naar een aanvaarde en “werkbare” werkwijze voor het versturen van de confirmaties in de toekomst.
Men overweegt eventueel, de volgende procedure te volgen met betrekking tot de controles van volgend boekjaar:
de auditcliënt verstuurt de saldobevestigingen per mail – met het auditkantoor in cc – naar de geadresseerde cliënt/leverancier. Er wordt hierbij uitdrukkelijk verzocht aan ons mailadres te antwoorden.
Voor diegene (klanten/leveranciers van de geauditeerde) die niet antwoorden binnen de voorzien termijn, wordt een rappelprocedure voorzien die uitsluitend door het auditkantoor wordt uitgevoerd, opnieuw per mail. Voor diegenen waar men geconfronteerd wordt met een “onbestelbaar mailadres”, worden deze door het auditkantoor per gewone brief op de post gedaan. Indien men op deze brieven geen antwoord ontvangt, worden de alternatieve procedures toegepast.
Gezien deze werkwijze niet geheel in lijn ligt met de filosofie van de vraagstelling in de leidraden, stelt men zich de vraag of deze kan worden aanvaard als een “best practice”.
______________________________
Disclaimer: Hoewel het Informatiecentrum voor het Bedrijfsrevisoraat (ICCI) met de grootste zorgvuldigheid de ontvangen vragen behandelt en hiervoor beroep doet op personen met de vereiste bekwaamheden, wordt ten aanzien van de antwoorden geen enkele garantie geboden en draagt het geen enkele contractuele en buitencontractuele aansprakelijkheid voor de eventuele schade die zou kunnen voortvloeien uit feitelijke of juridische vergissingen die werden begaan in het kader van de verstrekte antwoorden en informatie. Het antwoord wordt alleen in de taal van de vraagsteller overgenomen. De lezer en in het algemeen de gebruiker van dit antwoord blijft als enige verantwoordelijk voor het gebruik daarvan.